رفاه اقتصادى ومعیشتى2

۶ – برنامه ریزى درست واز یک نقطه

چنانکه در آغاز این فصل یادآور شدیم عامل محرومیت وعقب ماندگى اکثریت کشورها واجتماعات بشرى، کشورهاى قدرتمند وسلطه طلب است. اگر سلطه طلبان از میان بروند وتقسیم جامعه بشرى به دو یا سه طبقه: پیشرفته ودر حال رشد وعقب مانده، نفى شود وهمه برنامه ریزیها وفکر وتخصصها وسرمایه ها ومدیریتها تا سر حد امکان بطور یکسان در همه مناطق زمین، تقسیم گردد وتبعیض وتفاوتى در کار نباشد، وجهان داراى مرکزیتى یگانه وواحد شود که بر اساس عدل ومساوات به همه انسانها یکسان بنگرد، وتقسیم بندیهاى ظالمانه جامعه بشرى را محو سازد، وهمه امکانات طبق نیازها به مناطق عالم گسیل گردد، وهیچ نقطه اى متروک ورها شده باقى نماند، بطور طبیعى مشکلات ونابسامانیهاى زندگى انسانها برطرف مى شود ورفاه وآسایش بر سراسر زمین سایه مى افکند.


امام باقر علیه السلام:

… القائم منا… تطوى له الارض… فلا یبقى فى الارض خراب الا عمر…(۲۱)

– … زمین براى قائم ما در هم پیچیده مى شود (وبه لحظه اى از هر نقطه به نقطه دیگر مى رسد)… ودر زمین جاى ناآبادى باقى نمى ماند…

۷ – بهره بردارى از معادن ومنابع زیرزمینى

براى دستیابى به خودکفایى ورفاه درو منابع زیرزمینى واستخراج وبهره بردارى از آنها کارى ضرورى است، وچاره اى جز این نیست که از همه امکانات وطن انسان یعنى زمین بهره بردارى شود. بسیارى از ثروتها ومواد لازم براى زندگى، از معادن به دست مى آید. این معادن ومواد دیگرى که براى بشر امروز شناخته شده نیست، در دوران ظهور مورد بهره بردارى قرار مى گیرد.

پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم:

… ویظهرالله له کنوزالارض ومعادنها…(۲۲)

– … خداوند براى قائم علیه السلام گنجها ومعادن زمین را آشکار مى سازد…

امام على علیه السلام:

وتخرج له الارض افالیذ کبدها وتلقى الیه سلما مقالیدها…(۲۳)

– … زمین آنچه را در اعماق خویش دارد براى وى بیرون دهد، وهمه امکانات وبرکات خویش را در اختیار او گذارد…

امام باقر علیه السلام:

… وتظهر له (القائم علیه السلام) الکنوز٫٫٫(۲۴)

– … براى قائم ما گنجها آشکار مى گردد…

در دوران پیش از ظهور بسیارى از معادن شناخته شده است وبشر کنونى وآینده بسرعت آنها را استخراج مى کند ودر زندگى به کار مى گیرد. بنابراین از تاکید فراوان احادیث بر موضوع معادن وآشکار شدن آنها براى امام قائم علیه السلام، مى توان حدس زد که آنچه شناخته شده وقابل اکتشاف براى بشر کنونى است (به علت محدودیت دانش بشرى نسبت به دوران ظهور وتکامل علم وعقل انسان با راهنمایى وتعلیم معلم بزرگ الهى حضرت مهدى علیه السلام بسیار ناچیز است، ودر دوران آن رستاخیز عظیم مواد ومعادنى شناخته واکتشاف مى شود که چهره زندگیها را بکى دگرگون مى سازد. وباید چنین باشد زیرا که ایجاد رفاه براى کل جامعه بشرى کارى ساده نیست، وسرمایه هاى کلان وعظیمى لازم دارد. یکى از منابع تامین این سرمایه ها معادن است وباید از آنها کاملا استفاده شود. با توجه به بیکرانى وفراوانى منابع ومعادن زیرزمینى – بویژه نسبت به بخشهاى ناشناخته آن براى بشر امروز – روشن مى گردد که این بخش از منابع درآمد دولت مهدى علیه السلام، سرمایه اى درخور وکارآمد دارد. واز این راه اگر همه مشکلات بشرى حل نشود بخشهاى عمده اى از آن به در دنیایى که تقسیم بندى جهانى با معیارهاى ظالمانه صورت مى گیرد وامتهاى ضعیف، به حال خود گذارده نمى شوند، واز راههاى مریى ونامریى در شبکه هاى پیچیده نظامهاى سلطه وسرمایه دارى جهان گرفتار مى آیند، سخن از آزادى واقعى وآزاد فکرى، بازى با کلمات است.

سامانى درخور وشایسته مى رسد.

منابع عظیم اکثریت اجتماعات بشرى امروز نبود شناخت ودانش کافى است، یا برنامه ریزیهاى حساب نشده ونادرست است ودوران ظهور، دوران سراسر آگاهى وشناختهاى ناب وخالص است، که همه زوایاى زندگى انسان را روشن مى سازد ودر برنامه ریزیهاى فرهنگى، تربیتى، هنرى، فنى، اجتماعى، اقتصادى و… نقطه ابهام وعقب ماندگى باقى نمى ماند، وشیوه ها وروشهاى اصولى ودرست ومقرون به صرفه وبه سود انسان ارائه مى شود، وزندگى در همه جاى زمین چهره اى زیبا وانسانى وسرشار از رفاه بخود مى گیرد.

۸ – بازپس گیرى ثروتهاى غصب شده

امام مهدى علیه السلام از راه دیگرى که از اهمیت فراوانى برخوردار است نیز سرمایه هاى بزرگ وکلانى به دست مى آورد، واز آن راه بودجه هنگفت سامان بخشیدن به جامعه انسانى وایجاد رفاه عمومى را تامین مى کند. امام با از میان برداشتن جباران وطاغوتان وسرمایه داران مانع اجراى عدالت، پولها وسرمایه ها وهمه امکانات آنها را که از راههاى نامشروع، استثمار، غصب، احتکار، ظلم، تعدى وتجاوز، تصاحب به ناحق اموال عمومى وانفال، گرانفروشى، ارزان خریدن مواد خام وکار وکالاى مردمان محروم و… به دست آورده بودند، باز پس مى گیرد ودر اختیار توده هاى محروم بشرى قرار مى دهد.

مام دوران پیش از ظهور، به ثروت اندوزیهاى کلان دست یازیده اند، وسرمایه هاى کلانى در همه کشورهاى جهان کنز وگنج کرده اند، که بخش اعظم ثروتها وسرمایه هاى کشورها را تشکیل مى دهد. واینها همه از راههاى نادرست وشیوه هاى استثمارى وظالمانه، روانه جیب عده اى خاص از افراد انسان شده است.(۲۵) امام مهدى علیه السلام، در رستاخیز ظهور، این مالکیتهاى دروغین وصورى را ابطال مى کند (مهدى علیه السلام حق هر حقدارى را بگیرد وبه او دهد، حتى اگر حق کسى زیر دندان دیگرى باشد، از زیر دندان انسان متجاوز وغاصب بیرون کشد، وبه صاحب حق بازگرداند).(۲۶)

از جمله اموال عمومى که غاصبانه به افرادى خاص داده شده است (قطایع) است یعنى زمینهایى از اراضى خراجى، که از راه امتیاز به نزدیکان حکام داده مى شد. این اموال بذل وبخششهایى است که موجب تشکیل طبقه اى ممتاز در جامعه است. در دوران گذشته پادشاهان وحکومتها به درباریان واطرافیان خود قطعه زمینهایى پیشکش مى کردند. واین زمینها قطیعه وقطایع نام داشت، وآغاز کار تشکیل طبقه اى بود ثروتمند ووابسته به حکومتها ودر کنار آنان، وزمینه نابرابرى وتبعیض طبقاتى. حکومتهاى فاسد وخودکامه با امتیاز بخشى وجانبدارى عملى وقانونى موجب مى گردند که طبقات ممتازى در سرمایه رشد یابند، ومنافع واموال عمومى را به سود خود به کارفزایند. این مسائل ونظایر آن در دوران ظهور نابود مى شود، واین زمینها چون دیگر اموال غصب شده به مردم بازمى گردد:

امام صادق علیه السلام:

اذا قام اضمحلت القطائع٫٫٫(۲۷)

– چون رستاخیز قائم بیآغازد، قطایع از میان مى رود دیگر اقطاعى در میان نخواهد بود…

امروزه در کشورهاى دنیا، شیوه هاى درآمد – با اکثریت قاطع – نامشروع وظالمانه است. بیشتر درآمدهاى پولى با شیوه هاى ربوى است، بسیارى از زمینها غصب شده است. بسیارى از مبادلات بازرگانى با سودهاى زیاد وغیرمنصفانه انجام مى گیرد، ویا با انحصارگراییها واعمال اجبارها واضطرارهایى است که همه مستلزم ظلم است، وسود حاصل از آن غصب وحق محرومان است. شرکتهاى بزرگ با شیوه هاى انحصاراتى وبراساس (بخس) وکم بها دادن به کار وکالاى مردم، پولهایى به دست مى آورند که حق دیگران است. تبانیها وقراردادهایى پنهانى صورت مى گیرد وحقوق کارگر وکشاورز ومردم پایین دست بسیار کمتر از حقشان پرداخت مى شود. کالاهایى تولید مى شود واز آن درآمدهایى تحصیل مى گردد که به زیان جامعه ومردم است. واینها نیز درآمدهاى بزرگ وظالمانه اى است که رایج است. وبدینسان است دیگر اموالى که هر کدام به نوعى ظلم واستثمار وغصب است. ودر دوران ظهور، اینها همه به خزانه دولت حق وعدل بازمى گردد وبه مصرف اصلى مى رسد.

۹- استفاده از همه اموال (اموال عمومى، خصوصى)

امام مهدى علیه السلام براى پیشبرد اهداف انقلاب – طبق تعبیر برخى از احادیث – از همه اموال خصوصى وعمومى بهره مى گیرد.

در احادیثى آمده است که همه اموال دنیا نزد امام مهدى علیه السلام گرد مى آید، وامام آنها را میان مردمان طبق قانون عدل وبر اساس نیاز ورسیدن به رفاه وبى نیازى تقسیم مى کند:

امام باقر علیه السلام

… وتجمع الیه (القائم) اموال الدنیا من بطن الارض وظهرها، فیقول للناس: تعالوا الى ما قطعتم فیه الارحام وسفکتم فیه الدماء الحرام، ورکبتم فیه ما حرم الله – عزوجل – …(۲۸)

د مهدى علیه السلام گرد آید، آنچه در دل زمین است وآنچه بر روى زمین، آنگاه مهدى به مردمان بگوید: (بیایید! واین اموال را بگیرید! اینها همان چیزهایى است که براى به دست آوردن آنها قطع رحم کردید وخویشان خود را رنجاندید، خونهاى بناحق ریختید، ومرتکب گناهان شدید، بیایید وبگیرید!.(۲۹)

در این حدیث که نمونه هاى دیگرى نیز دارد، اموال به طور مطلق آمده است واین اموال عمومى، چون انفال وثروتهاى طبیعى ومالیاتهاى اسلامى وبیت المال را شامل مى شود وبا اطلاق وکلیتى که دارد ممکن است اموال شخصى وفردى بر اساس مالکیتهاى خصوصى را نیز در بر گیرد، یعنى همه اموال از هر کس وهر راه باشد نزد حضرت گرد مى آید واز آن مرکز، عادلانه وبرادرانه میان همه افراد انسانى توزیع مى شود. شاید اینگونه تعالیم به اصلى نظر دارد که در تعالیم ما رسیده است که امام مالک همه اموال است ومالکان خصوصى امانتدارانى بیش نیستند. (… مناسب است که نظریه کوبنده اى را در اموال در اینجا بیاوریم که هر نوع مالکیتى را رد مى کند چه رسد به مالکیتهاى کلان. شیخ بزرگوار ثقه الاسلام محمد بن یعقوب کلینى، صاحب (کافى) مالکیت شخصى را از هر کسى نفى مى کند در هر چیز … واین راى در کافى جلد ۱/۴۰۷ و۵۳۸، آمده است…)(۳۰) در مورد مالکیت زمین احادیث زیادى رسیده است که زمین ملک امام است.

امام صادق علیه السلام:

… کان امیرالمؤمنین علیه السلام یقول: من احیى ارضا من المؤمنین فهى له وعلیه طسقها یؤدیه الى الامام فى حال الهدنه فاذا ظهرالقائم فلیوطن نفسه على ان توخذ منه.(۳۱)

– … امیر مؤمنان چنین گفت: هر کس زمینى را آباد کند آن زمین مال اوست وباید مالیاتى را به امام بدهد در دوران صلح (و آرامش پیش از ظهور)، وآنگاه که رستاخیز قائم بیآغازد مطمئن باشد که زمین از او گرفته مى شود.

اینها نمونه اى از تعالیم ما درباره مالکیت زمین در دوران پیش از ظهور وپس از ظهور بود که نظریه مالکیت امام(۳۲) را تثبیت مى کند. در تعالیم دیگرى از مالکیت اموال – بویژه دریرى بیشترى سخن رفته است:

امام باقر علیه السلام:

– فى قوله تعالى: (فلما احسوا باسنا اذاهم منها یرکضون لا ترکضوا وارجعوا الى ما اترفتم فیه…)(۳۳) یعنى الکنوزالتى کنتم تکنزون.(۳۴)

– درباره این آیه قرآن: (چون عذاب ما را حس مى کردند به ناگاه از آنجا مى گریختند. مگریزید. به ناز وکاموریهاى خود و.. . بازگردید…)

منظور گنجهایى است که ذخیره کردند.

این آیه در حدیث امام باقر علیه السلام، به ویژگیهاى دوران ظهور تفسیر شده است.

امام صادق علیه السلام:

موسع على شیعتنا ان ینفقوا مما فى ایدیهم بالمعروف، فاذا قام قائمنا حرم على کل ذى کنز کنزه حتى یاتیه فیستعین به على عدوه وذلک قول الله: (الذین یکنزون الذهب والفضه ولا ینفقونها فى سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم)(۳۵).(۳۶)

– شیعیان ما اجازه دارند از اموالشان در راه کار نیک انفاق کنند، لیکن هر گاه قائم ما قیام کند هر کس مالى گنج وذخیره کرده است بر او حرام مى گردد، تا اموالش را به امام قائم دهد، وامام آنها را در راه سرکوب دشمنان (دین حق) بکار برد. واین معناى قول خداست: (کسانى را که زر وسیم مى اندوزند ودر راه خدا انفاق نمى کنند، به عذابى دردآور بشارت ده).

مساله (کنز) در قرآن مطرح گشته وبا لحنى قاطع وکوبنده ممنوع اعلام شده است،(۳۷) لیکن در اثر بدآموزى ونفوذ اشرافیگرى در حوزه اسلام، این اصل مورد توجه وعملکرد قرار نگرفته است. در رستاخیز ظهور که دوران عرضه اسلام ناب وخالص وبى پیرایه است این اصل اجرا مى شود، وهمه اموال کنز شده جامعه، خود از جمله بودجه وسرمایه انقلاب جهانى مهدوى مى گردد، وامام از آنها براى ساختن جامعه آرمانى اسلامى وایجاد رفاه وبى نیازى عمومى وسرکوب دشمنان دین خدا – طبق تعبیر حدیث – بهره مى گیرد.(۳۸)

۱۰- کنترل ونظارت دقیق مرکزى

از جمله عوامل بسیار مهمى که امام مهدى علیه السلام در پرتو آن نابسامانیهاى اقتصادى وویرانى امور معاش را برطرف مى سازد،ى جهانى اسلامى است بر جریان اقتصادى ومعیشتى تمام جماعات بشرى. امام با مرکزیت واحد وایدئولوژى واحد که ترتیب مى دهد، کل منابع ثروت ودرآمد را بدون حیف ومیل وتبعیض وامتیاز، در اختیار کل جامعه بشرى مى گذارد، وهمه امکانات را به تساوى تقسیم مى کند، همه سرمایه گذاریها به تساوى وعادلانه انجام مى گیرد. واز این رهگذر حرکت خودسرانه وآزمندانه گروهى مال پرست در بخشهاى خصوصى واطرافیان حکومتها ومراکز قدرت، که با چپاول ثروتها وتصاحب سرمایه ها به مکیدن خون محرومان مى پردازند، کنترل دقیق مى شود، وعوامل اصلى فقر وکمبود – که سرمایه داران وزراندوزانند – از میان مى رود.(۳۹)

در پایان این بخش، تذکر این نکته نیز لازم است: آنچه درباره انقلاب حضرت مهدى علیه السلام گفته مى شود یا به قلم مى آید، نسبت به آنچه خواهد شد ومسائل وطرحها وبرنامه هایى که در آن دوران سراسر عدل وداد وشناخت وآگاهى ونظم وحق وحقوق وعلم وفن ودانش وایمان عرضه خواهد گشت، قطره اى است از دریا، والبته (روشن است که آگاهى کامل از تمام آن مسائل – که پس از ظهور رخ مى دهد – در دوران پیش از ظهور دشوار است براى هر کس در هر درجه از آگاهى واندیشمندى. آرى (در این راستا) مهم شناخت برخى از این روشهاست که قوانین عمومى اسلامى آن را روشن مى سازد واحادیث ویژه اى است که در این باره رسیده است).(۴۰)

 

 

 

 

پى نوشت ها:

(۱) طبق برآوردهاى دقیق آمارى وفنى، عامل اصلى عقب ماندگى بخشهاى عظیمى از جامعه بشرى، کشورهاى پیشرفته وثروتمند است، زیرا که اگر عقب ماندگى، عقب ماندگى فرهنگى است این کشورهاى پیشرفته اند که مانع پیشرفت فکر وفن وفرهنگ در اجتماعات عقب مانده اند، زیرا که رشد فرهنگ وتکنولوژى را در میان اجتماعات عقب افتاده مانع سلطه سیاسى ونظامى واقتصادى خود مى دانند. علت عقب افتادگى اقتصادى در کشورهاى عقب مانده نیز کشورهاى پیشرفته است، زیرا نیاز به واردات صنعتى کشورهاى پیشرفته اگر از میان برود، تولیدات این کشورها بدون مشترى وبازار مى ماند. عقب افتادگى نظامى نیز وضعش روشن است وچون پدیده شوم عقب افتادگى در همه بخشها به هم مربوط است، بنابراین درمان درد بزرگ عقب ماندگى وحذف عنوان جهان ارد جز از میان برداشتن عامل اصلى آن یعنى متلاشى کردن مراکز قدرت وسلطه، این آرمان بزرگ والهى در آن دورات سعادت آفرین تحقق مى یابد، ومراکز سلطه وقدرت وزور وسرمایه دارى در عالم متلاشى مى گردد، وتوده هاى انسانى از یوغ فشار وسلطه جویى کامروایان تاریخ آسوده مى گردند.

(۲) به کتابهاى دیکتاتورى کارتلها، ترجمه واقتباس دکتر همایون الهى،۱۳۶۳ امیرکبیر و(جهان مسلح، جهان گرسنه)، ویلبرانت، ترجمه همایون پور، سازمان انتشارات وآموزش انقلاب اسلامى چاپ اول ۱۳۶۵ و(چگونه نیمى دیگر مى میرند)، سوزان جرج، ترجمه مهدى قراچه داغى، پژمان،۱۳۶۳٫ و(امپریالیسم وعقب ماندگى)، دکتر همایون الهى، شرکت آموزش فرهنگى اندیشه،۱۳۶۷. و(اقتصاد سیاسى سرمایه دارى) و… مراجعه شود.

(۳) کمکهاى جهانى ومؤسسات بین المللى سازمانهاى خواربار ودیگر سازمانهاى جهانى تنها براى ایجاد وابستگى وبازار مصرف وسلطه اقتصادى بیشتر است. براى توضیح بیشتر به کتابهاى: (چگونه نیمى دیگر مى میرند) و(امپریالیسم وعقب ماندگى) و(سیطره جهانى) وبخصوص (دیکتاتورى کارتلها) ودیگر کتابها در این زمینه مراجعه شود.

(۴) (…پاسخ این سؤال که مسندنشینهاى غرب چه اقدامى براى از میان بردن گرسنگى مى توانند انجام دهند؟ تنها یک چیز است وآن اینکه … فقرا را به حال خودشان بگذارند…) (چگونه نیمى دیگر مى میرند)،۲۱۳٫ (وقتى امروزه از کمیابى سخن مى گوییم باید آن را در متن سیاست مللى جستجو کنیم که عرضه فعلى غذایى جهان را کنترل مى کنند وشرکتهاى عظیمى که بر تجارت غذا مسلط هستند… (و به این نتیجه مى رسیم که) تنها انسان خالق (کمیابى) است، مدرک سابق، ۱۷۵ -۱۷۶.

(مصرف کنندگان بازیچه غولهاى کشاورزى تجارتى هستند)، مدرک سابق،۲۱۳٫

(در حقیقت صاحبان این کارتلهاى چند ملیتى هستند که سرنوشت اقتصاد ودر نتیجه سیاست کشورهاى جهان را در دست دارند… تسلط کارتلها… بر جهان جز ازدیاد فقر علمى واقتصادى براى ملتها وحتى مردم کشورهاى صنعتى حاصلى به بار نمى آورد…)، (دیکتاتورى کارتلها)، ۱۹ . ۶۸.

(۵) (کافى)۳/۵۶۸.

(۶) (کافى) ۱/۵۴۲٫

(۷) (کافى ) ۸/۳۲; (مستدرک نهج البلاغه)/ ۳۱; (الحیاه) ۲/۴۹۳٫

(۸) (بحار) ۵۱/۷۸.

(۹) (بحار) ۵۱/۸۸.

(۱۰) (بحار) ۵۱/۱۲۳٫

(۱۱) (تفسیر عیاشى) ۱/۶۶; (بحار) ۵۲/۲۲۴.

(۱۲) (بحار)۵۲/۳۹۰; (غیبت نعمانى)/۲۳۷، با اندک اختلاف.

(۱۳) (بحار) ۵۲/۳۳۷.

(۱۴) مطالعه آمار وارقام منتشره از طرف سازمانهاى خواروبار وتولید ومصرف جهانى وآمارهاى اقتصادى کشورها، این موضوع را ثابت مى کند، که تنها از اضافه غذایى که در برخى کشورهاى سرمایه دارى در ظرفهاى زباله مى ریزند یا مصرفى افزون از حد دارند ومواهب طبیعى را اسراف مى کنند مى توان برخى کشورهاى پر جمعیت جهان را به خوبى تغذیه کرد. در اینجا به چند نمونه آمارى اشاره مى شود:

(… تفاوت مصرف غذایى در جهان قابل توجه است. در تئورى مى توان مطرح کرد که مصرف عظیم غیر ضرورى کشورهاى غنى ممکن است به کشورهاى فقیر انتقال یابد، اما حتى اگر چنین انتقالى امکان پذیر یا قابل قبول باشد فقط باعث بهبود سطح تغذیه کشورهاى فقیر تا حد رضایت بخش اندگى)، ۲۵. بى. پى. کول. ترجمه ذوالفقارپور ومحمود ریاضى امیرکبیر ۱۳۶۵

(در جهان امروز تمام منابع عملى ومهارتهاى فنى لازم را براى تغذیه کره زمین وحتى جمعیتى بیشتر را در اختیار دارد. اما مشکل گرسنگى وفقر از این ناشى مى شود که در هر جامعه ابتدا اغنیا تغذیه مى کنند ومقدار نامتناسبى از غذاى موجود را مصرف مى کنند).

(چگونه نیمى دیگر مى میرند)،۸ و۱۰.

(در سالهاى اخیر دنیا، سالانه حدود ۲۵۰ میلیون تن غله ودانه هاى غذایى تولید کرده وکشورهاى توسعه یافته با داشتن فقط ربع جمعیت جهان، نیمى از این تولیدات را مصرف مى کنند. حیوانات آنها یک چهارم تمامى غله دنیا را مى خورند که معادل است با غذاى مصرفى ۳/۱ میلیارد مردم چین وهند).

چگونه نیمى دیگر مى میرند،۸ و۱۰.

( در … آمریکا سالانه به تنهایى براى سرسبز نگاهداشتن زمینهاى گلف، چمنها وقبرستانها بیش از ۲ میلیون تن کود شیمیایى از بین مى رود واین مقدار معادل است با کمبود کود مصرفى در کشورهاى عقب نگهداشته شده. اگر این مقدار کود در کشورهاى جهان سوم مصرف مى شد مى توانست اضافه تولیدى برابر ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن غله داشته باشند).

(دیکتاتورى کارتلها)، ۲۲۴.

نمونه دیگر: مصرفهاى اضافى واسرافى هزینه هاى سرسام آور نظامى است: (اکنون همه کارشناسان سرشناس، وحتى کارشناسان محافظه کار، به این نتیجه رسیده اند که تنها راه چیرگى بر بحران مالى جهان، جابه جا کردن اعتباراتى است که به هزینه هاى نظامى اختصاص یافته است… بر باد دادن بى حساب اعتبارات دولتى در راه سیاستهاى تسلیحاتى از عوامل مهم برانگیزنده مشکلات کنونى اقتصاد جهان است این حرف را حتى مى توان به شکل صریحترى بیان کرد: مسابقه تسلیحاتى راه را بر بهبود ورشد اقتصادى جهان مى بندد).

(… با هزینه تولید یک هواپیماى جنگى مى توان حدود ۰۰۰/۴۰ داروخانه روستایى برپا کرد… هزینه تولید زیردریایى هسته اى مساوى است با مجموعه بودجه هاى آموزشى ۲۳ کشور رو به رشد با ۱۶۰ میلیون کودک که در سنین مدرسه رفتن هستند).

(جهان مسلح، جهان گرسنه)،۵۶ و۹۲٫

موضوع مهم دیگرى که در این ارتباط قابل دقت است گرسنگیها وکمبودها وقحطیهاى مصنوعى است که توسط سرمایه داران وکارتلها وتراستها پدید مى آید. این نیز نقش مهمى در کمبودها دارد زیرا که (در زمینه بحران گرسنگى جهانى (شرکتهاى کشاورزى تجارتى) نقش مهمى ایفا مى کنند این شرکتها از زمین ونیروى کار کشور میزبان براى تولید غذا… جهت صدور به کشورهاى توسعه یافته اى که بیشترین بها را براى محصول مى پردازند، استفاده مى کنند وبدینگونه در قحطى عمدى آن کشورها بنحو مؤثرى مشارکت دارند).

(چگونه نیمى دیگر مى میرند) ۷ ۲۰۵.

(۱۵) عدالت اجتماعى ص ۲۳ -۵۷.

(۱۶) (بحار) ۵۲/۳۹۰.

(۱۷) (ولو ان اهل القرى امنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض): (اگر مردم آبادیها ایمان آورده وتقوا پیشه ساخته بودند،ویشان مى گشودیم…) اعراف ۷/۹۶.

(۱۸) (بحار) ۵۱/۸۳٫

(۱۹) سوره نوح (۷۱): ۱۰ – ۱۲٫

(۲۰) (بحار) ۱۰/۱۰۴.

(۲۱) (کمال الدین) ۱/۲۳۱.

(۲۲) (موسوعه الامام المهدى )، (الکتاب الثالث)، ۷۸۰، به نقل از اعلام الورى/۴۱۳٫

(۲۳) (نهج البلاغه)/ ۴۲۵.

(۲۴) (کمال الدین ) ۱/۳۳۱.

(۲۵) به کتاب دیکتاتورى (کارتلها) و(امپریالیسم وعقب ماندگى) و(چگونه نیمى از دیگر مى میرند) و(جهان مسلح، جهان گرسنه) و… رجوع شود تا معلوم گردد که چگونه سرمایه ها وکالاها وهمه منافع ومنابع انسانهاى مظلوم در سراسر جهان به جیب عده اى بسیار اندک (در مقایسه با افراد جامعه بشرى) روانه مى گردد.

تنها در اینجا به یک اعتراف اشاره مى شود: ( از نتایج بارز پیشرفت علم وتوسعه اقتصادى در جهان کنونى، حاکمیت یک گروه کوچک بر زندگى مادى جهان از یک سو واز سوى دیگر فقر، گرسنگى وعقب افتادگى بیش از سه چهارم از انسانهاى روى زمین است… یکى از علل توسعه این بى عدالتیهاى اجتماعى را مى توان در وجود کارتلهاى چند ملیتى جستجو کرد). (دیکتاتورى کارتلها)، ۱۹٫

(۲۶) (خورشید مغرب)/ ۳۱، به نقل از (المهدى الموعودالمنتظر) ۱/۲۷۹٫

(۲۷) (بحار) ۵۲/۳۰۹; (در فجر ساحل)/۳۹٫

(۲۸) (غیبت نعمانى)/۲۳۷.

(۲۹) (خورشید مغرب)/۳۳٫

(۳۰) (الحیاه) ۴/۱۸۶.

(۳۱) (وسائل)۶/۳۸۲٫

(۳۲) مالکیت امام به عنوان منصب است یعنى مالکیت دولت اسلامى، از این رو مالکیت در اسلام از اشکال مالکیت عمومى واجتماعى شمرده مى شود، زیرا که امام ودولت اسلامى، اموال را در راه سالم سازى اقتصاد جامعه وایجاد تعادل وتوازن اقتصادى ورفع نیازهاى عمومى، صرف مى کند. براى توضیح بیشتر به (الحیاه) ج ۶ ص ۲۲ وج ۲ ص ۴۸۴ -۴۹٫ مراجعه شود وهمچنین (اقتصادنا) بخش: (نظریه توزیع ما قبل الانتایج: نظریه توزیع قبل از تولید) ص ۴۳۳ به بعد وبخش: (مسؤولیه الدوله فى الاقتصادالاسلامى: مسؤولیت دولت در اقتصاد اسلامى) ص ۶۹۷ به بعد، دیده مى شود.

(۳۳) سوره انبیاء (۲۱): ۱۲ و۱۳٫

(۳۴) (تفسیر عیاشى) ۲/۶۰; (آیات الباهره)، ۹۷.

(۳۵) سوره توبه (۹): ۳۴.

(۳۶) (تفسیر عیاشى) ۲/۸۷; (وسائل)۶/۳۸۱ و۳۸۲ با اندکى اختلاف.

(۳۷) براى روشن شدن این موضوع به (الحیاه) ج ۴ ص ۱۶۰ به بعد رجوع شود.

(۳۸) در بخش (مساوات) این موضوع به مناسبتى مشروحتر آمده است.

(۳۹) اقتصاددانان چنین مى گویند: (… باید درباره مکانیزمهایى به سازگارى رسید که ایجاد وتوزیع یک پول بین المللى جهت تسویه حساب بانکهاى مرکزى را ممکن کند. این پول، به عنوان ذخیره اعتبارى اصلى بین المللى، جایگزین پولهاى ملى خواهد شد…)، (دنیا نمى تواند امیدى به کامیابى اقدامات بلندمدت داشته باشد، مگر آنکه به انجام یک برنامه عمل فورى تن در دهد… در این برنامه اضطرارى باید به چهار زمینه اصلى وگسترده توجه داشت… چهارم: انجام اصطلاحات بنیادى در نظام اقتصادى بین المللى … برپایى یک نظام کارآمد مالى وپولى بین المللى به صورتى که تمام کشورها بتوانند با حقوقى برابر در آن مشارکت داشته باشند…) (جهان مسلح، جهان گرسنه)/ ۱۸۵ و۳۵۱ و۳۵۲٫

(۴۰) (موسوعه الامام المهدى)، الکتاب الثالث، ۷۷۰. محمد الصدر، مکتبه الامام امیر المؤمنین العامه، اصفهان.

تاریخ ارسال : پنجشنبه 31 فروردین 1396  ساعت 10 و 08 دقیقه و 11 ثانیه  | نویسنده :   مهدی ملاصادقی

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
«««بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن
خدایا، ولىّ‏ ات حضرت حجّه بن الحسن

صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی
که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد

هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ
در این لحظه و در تمام لحظات

وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ
سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر

دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ
و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى

طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"

که خوشایند اوست ساکن زمین گردانیده،
و مدّت زمان طولانى در آن بهره‏مند سازى»»»»
سلام بر مهدی (عج) و روزی که می آید و آن روز....
آرزو دارم وقتی مهدی موعود می آید در رکاب حضرت شهید بشوم
آروز دارم وقتی حضرت می آید اگر مرا لایق دانست یکی از سربازانش باشم
آرزو دارم که با مهدویت زندگی بکنم
همین که هر روز به یادش می افتم و بغضم می گیرد
اما دیگر توان این را ندارم که از خود حرکتی بکنم
و با قدم های کوچک خود به یاری او بشتابم
گناه این مردم مانع این می شود
که کسی بتواند یار مهدی باشد
اما دلم به این خوش است که همیشه از او یاد می کنم
همیشه صدا می زنم مهدی جان!!!
آخ که فقط نام مبارکش دلم را به لرزه می اندازد
یا مهدی!! قربان چشمایت بشوم که هر روز برای گناه من گریه می کنی
تا عذاب برایم نیاید
دنیا دیگر دارد تمام می شود
ای خدای مهربان!!!
نظری به این دنیا بکن!
یا مهدی!!
نظری بر ما بنده ضعیف بکن!!!
چشم ما همیشه با اشک خود راه را برای آمدن تو شست و شو می دهد
پس بیا قبل از اینکه اشک چشم هایمان خشک شود
یا مهدی جان!!!!
بیا.............................
وبلاگ بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه و الشریف شعبه زرقان ، با هدف ترویج فرهنگ مهدوی وبا استعانت از خداوند متعال وامدادهای حضرت ولیعصر عجّل الله تعالی فرجه و الشریف فعالیت خود را آغاز نموده است و إن شاء الله با همیاری شما عزیزان طی طریق خواهد نمود...
و اما کانون فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) :
این کانون از سال 1390 مصادف با عید سعید غدیر تحت حمایت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) فارس با حضور حاج آقا حدائق مدیریت محترم بنیاد فارس با مدیریت امام جمعه محترم شهر حاج آقا موحدی در شهر زرقان افتتاح گردید که فعالیتهای فرهنگی مهدوی را در راس برنامه های خود دارد.



اللهم عجّل لولیّك الفرج
07124224434
  لشکر رزمنده انصار المهدی موعود (عج) زرقان  
  یا مهدی  
  ادرکنی  
  بسم الله الرحمن الرحیم  
  اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ  
  وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَحْشُرْنا مَعَهُمْ  
  وَالْعَنْ أعْدائَهُمْ اَجْمَعینْ  
   
  التماس دعا  
  خدایا،توفیق فرمانبرى،و دورى از نافرمانى،و درستى نهاد و شناخت واجبات را روزى ما بدار  
  ما را به هدایت و پایدارى گرامى دار  
  و زبانمان را به راستگویى و حكمت استوار ساز  
  اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن  
  صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ  
  فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ  
  وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً  
  حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"  
  برحمتک یا ارحم الراحمین  
  بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمِ  
  أنْتَ اللهُ الَّذی لٰا إلٰهَ إلّا أنْتَ، مُبْـدِئُ الْخَلْقِ وَمُعیدُهُمْ وَأنْتَ اللهُ الَّذی لٰا إلٰهَ إلّا أنْتَ، مُدَبِّـرُ الْاُمُورِ  
  وَ بٰاعِثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ، وَ أنْتَ اللهُ الَّذی لٰا إلٰهَ إلّا أنْتَ الْقٰابِضُ الْبٰاسِطُ  
  وَ أنْتَ الله الَّذی لٰا إلٰهَ إلّا أنْتَ، وٰارِثُ الْأرْضِ وَمَنْ عَلَیْهٰا.  
  أسْئَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذی إذٰا دُعیتَ بِهِ أجَبْتَ، وَإذٰا سُئِلْتَ بِهِ أعْطَیْتَ  
  وَ أسْئَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ أهْلِ بَیْتِهِ، وَ بِحَقِّهِمُ الَّذی أوْجَبْتَهُ عَلیٰ نَفْسِكَ  
  أنْ تُصَلِّیَ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ ٰالِ مُحَمَّدٍ، وَ أنْ‌ تَقْضِیَ لی حٰاجَتی، السّاعَةَ السّاعَةَ،  
  یٰا سَیِّدٰاهُ، یٰا مَوْلٰاهُ، یٰا غِیٰاثٰاهُ، أسْئَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ سَمَّیْتَهُ بِهِ نَفْسَكَ، وَاسْتَأْثَرْتَ  
  بِهِ فی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَكَ أنْ تُصَلِّیَ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ ٰالِ مُحَمَّدٍ، وَ أنْ تُعَجِّلَ خَلٰاصَنٰا  
  مِنْ هٰذِهِ الشِّدَّةِ، یٰا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَالْأبْصٰار، یٰا سَمیعَ الدُّعٰآءِ،‌إنَّكَ عَلیٰ كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ،  
  بِرَحْمَتِكَ یٰا أرْحَمَ الرّاحِمین  
یک روز می افتد ؛
آن اتفاق خوب را می گویم ...
من به افتادنی که برخاستن اوست ایمان دارم ؛
هر لحظه ، هر روز ، هر جمعه ...
اللهم عجل لولیک الفرج
  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ  
  لا اِلهَ اِلا اللَّهُ  
  عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ  
  وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ  
 
  یا مهدی ادرکنی  
 السلام علی جمیع المعصومین علیهما السلام  
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ ما شآءَ اللَّهُ كانَ وَ مالَمْ یَشَاْ لَمْ یَكُنْ اَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّشَیْئٍ قَدیرٌ وَ اَنَّ اللَّهَ قَدْ اَحاطَ بِكُلِّ شَیْئٍ عِلْماً اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسى وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دآبّةٍ اَنْتَ اخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّ رَبّى عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ